top of page
hva kan musikken brukes til i samspill med barn?
RINGELI ROSER

1. Ringeli roser: Denne sangen er fin som innledning til samlingsstund. Bevegelsene på videoen kan også gjøres i ring ved å holde i hender og gå rundt i sirkel under "blå fiol, forglemmegei" før "alle barna setter seg" ned på rompa. hva lærer barna? Sangen er flott med tanke på å øve på lyden "r", her er rimord og vi synger om ulike farger og blomster. Samspill, koordinasjon, konsentrasjon, lytte og synge. 

​

2. Æsj, æsj, fiskebæsj!: denne sangen liker barna veldig godt, og den er morsomt å dikte videre på. Hva jobber mamma og pappa med? snekker? ("bank-bank, sag og sag") flyvertinne? ("kaffe? på med beltet") etc.Lek med tonefall, roller, klang, og finn opp bevegelser!

 

3. Løvefamilien: fordypning i løven som dyr, se på tegningen av løvefamilien og lær barna litt om løvene. hva gjør de tre løvene i sangen? ha en morsom løvefest, fargelegg løvene og lag en løvemaske, lek rollespill til musikken. Denne sangen er både skummel og lekende. Barna lærer å kjenne på spenning og det skumle. vi synger med mørk stemme, lys stemme og barnestemme, leker med dynamikk og toneleie. Bytt om på rollene?

​

4. tre små griser: eventyret om de tre grisene og ulven som så gjerne vil ha dem til middag, men aldri lykkes. Hør eventyret, vær med å grynte, banke på døra med ulven, blåse på huset, og vær med grisen som sier fy-fy med pekefinger når ulven ikke får slippe inn. Se på illustrasjonene og fargelegg grisene og ulven, eller lage en grisemaske. Denne sangen kan også brukes for å leke med regning. Hvor mange griser i huset når den minste springer til storebroren sin, og de løper til det neste huset igjen? Ellers har sangen mange momenter som ulike lyder og stemmer, mye bruk av dynamikk og betoning, den er spennende og litt skummel, men også morsom.

​

5. løp, mine hester: denne er fin for felles lek. De minste synes det er veldig gøy å lære å gå baklengs. Når barna blir større klarer de å bevege seg i sirkel, og når de begynner å bli 4-5 år kan de holde hverandre på skuldrene å løpe rundt på rekke. Denne sangen leker med rytme i ord, rimord, motorikk og samarbeid.

​

6.punktum, punktum: sangen kan brukes til å sette ønsket stemning for hvilestund, evt samle barna rundt tegnebordet og øve på å tegne ansiktet. brukes til å lære om kroppen vår, peke på øyne, nese og munn. vi bytter ut navnet "Signe" med navnet på barnet som vi synger om, og lukter på den sure støvveltåa. Også fin til babysang.

​

7. apekatten bongo: gjør bevegelsene, fargelegg apekatten og lag apekatt-masker. 

​

8. to små øyne: kan også brukes til hvilestund, peke på- og bli kjent med ansiktet og våre sanser.

​

9. biltur: fang-sang. Barnet sitter vendt mot deg. Tut på magen til barnet for eksempel, evt. motsatt. når bilen kjører fort går beina til den voksne opp og ned slik at det blir humpete vei, og bråstopper når vi sier "stop". når bilen den svinger "hit" og "dit" legger vi oss raskt over i svingen sammen. til slutt krasjer bilen og barnet forsvinner ned mellom beina.

​

10. gurimalla: hun er en finurlig figur som gjør mye rart. fordypning i alt hun finner på er morsomt.gjør bevegelsene og undres over hvorfor hun har en loppe som kjæledyr, når det bare klør hele tiden. og hvorfor har hun kaffekoppen i beltet? kaffen faller jo ut da også, eller tror hun den ikke gjør det? og hvorfor har hun en sokk på halen? spiser hun bare brødskive med prim- alltid? øv på rytmene i "gurimalla-hun-er-rar-og-veit-du-hva-hun-altid-har?" klapp med og lek med dynamikken.

​

11. snøkrystaller: Bevegelsessang under fanen "videoer".

hør sangen, gjør bevegelsene. kan brukes i avslapning og hvilestund. barna kan også lære om snø og vakre snøkrystaller, klippe krystaller av papir og henge på vinduet, og lage engler ute i snøen.

​

12. so, ro liten tull: nattasang, hvilestund, lyttestund, roe ned-sang.

 

13. kattejammer: en fortelling som kan dypdykkes i, hva skjer egentlig? hvem er snill og hvem er rampete? katta eller kråka? er kråka en ertekråke? bruk en hånddukke til kråke og lek sangen, napp barna i "barten"og jag dem over "ei tue og en gammel musefrue, over stokk og stein og en krokete grein".

​

14. "unnskyld mæ": moro-sang, hvorfor er promp, rap og fis ikke er så fint ved bordet...? er det lov å le likevel? fordi det er vel ganske morsomt også, eller er det ikke?

​

​

​

​

bottom of page